Ο Κώστας Ευαγγελάτος, με πενήντα χρόνια καλλιτεχνικής πορείας, αφηγείται: «Ο κύριος στόχος μου τόσα χρόνια είναι η κοινωνική αφύπνιση».

Ενότητα 1

Ο αφηγητής μοιράζεται ιστορίες για την καταγωγή του, εξηγώντας την επίδραση που είχαν στη διαμόρφωση της ιδιοσυγκρασίας του

00:00:00 - 00:09:31

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Καλησπέρα σας. Καλησπέρα. Θα μας πείτε το όνομά σας; Κώστας Ευαγγελάτος. Εγώ ονομάζομαι Δήμητρα Παπαναγιώτου και είμαι ερευνήτρια στο η που είχα πάρα πολύ έντονη, γιατί; Διότι άρχισε να εκδηλώνεται από πολύ νωρίς η καλλιτεχνική μου φύση. Ξεκίνησε ουσιαστικά από το σχολείο.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 2

Οι πρώτοι ζωγραφικοί πειραματισμοί και οι προβληματισμοί των γονιών του ως προς την καλλιτεχνική του φύση

00:09:31 - 00:15:52

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Από την πρώτη δημοτικού που πήγα, ήδη προς το τέλος της πρώτης σχολικής χρονιάς κάποια παιδιά με έλεγαν «Ο ζωγράφος». Και τώρα πώς γίνεται α το ότι πιθανόν εγώ να εγκατέλειπα όλα αυτά τα μαθήματα και τους επαίνους και τις σπουδές που 'μουν καλός, για να ασχοληθώ με τη ζωγραφική.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 3

Η αλληλεπίδραση με τα σκυλιά και η μελέτη βιβλίων βοήθησαν τον αφηγητή να προστατεύσει τον δημιουργικό του εαυτό

00:15:52 - 00:21:28

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και εκεί έζησα πάρα πολύ άσχημες καταστάσεις. Δεν ξέρω αν άλλος θα μπορούσε να τις αντέξει. Θα μπορούσε ίσως να φτάσει ακόμα και στην αυτοκτεγώ θα δείχνω καλά και χαρούμενος, και αυτός ο δεύτερος εαυτός, δηλαδή αυτό το alter ego, που δημιούργησα εγώ όμως, ήταν αυτό που με έσωσε.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 4

Η απουσία ουσιαστικής υποστήριξης από τους γονείς και η απόφαση του αφηγητή να συνδυάσει τις σπουδές στο πανεπιστήμιο με την καλλιτεχνική του εξέλιξη

00:21:28 - 00:29:57

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Να φανταστείτε ότι δεν είχα χρήματα στην αρχή, γιατί μετά τα μολύβια, που έκανα τα πρώτα μου σχέδια και που τα συνέχιζα βέβαια, και αυτά τουναι, ας πούμε, καλή όσον αφορά την προσωπική ζωή και την οικονομική θέση ενός καλλιτέχνη της εποχής τότε. Ήταν δηλαδή πολύ δύσκολο το θέμα.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 5

Η Κοργιαλένειος Βιβλιοθήκη, η προετοιμασία της πρώτης έκθεσης το 1973 και η πρώτη συνέντευξη του αφηγητή προκαλούν συγκίνηση και την επιβεβαίωση ότι «όλα αυτά που κάνει δεν είναι τυχαία

00:29:57 - 00:38:04

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Εν πάση περιπτώσει, στην πορεία και με τη συνεχή βέβαια ενασχόληση που έκανα, ήταν επόμενο στο περιβάλλον της Κεφαλονιάς που ζούσα, αλλά κβα ότι είχα και ευθύνη σε αυτούς που με είχαν ήδη γνωρίσει, εννοώ τους καλλιτέχνες τους πραγματικούς, δηλαδή αυτούς που ήταν επαγγελματίες.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 6

Ο αφηγητής περιγράφει το πώς η πρώτη του έκθεση υπήρξε μια «καθοριστική αρχή» για την καλλιτεχνική του πορεία

00:38:04 - 00:39:59

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και άρχισα να κάνω τρομερή επιλογή. Επιδιόρθωσα πολλά, επιζωγράφισα πολλά και τελικά έγινε η πρώτη έκθεση. Μια αλησμόνητη εμπειρία, πραγματιή σε σημείο να μην πηγαίνω ούτε στην έκθεση. Να δω δηλαδή τη συγκεκριμένη έκθεση. Διότι αισθάνομαι μια επιβάρυνση, που δεν θέλω να τη ζήσω.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 7

Η αγάπη του αφηγητή για τη ζωγραφική απεικόνιση ερειπίων της Κεφαλονιάς, τα οποία εκτέθηκαν κυρίως το 1974, στη δεύτερη έκθεσή του

00:39:59 - 00:44:54

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Εν πάση περιπτώσει, σκέφτηκα τον όρο «Φαντασιονισμός», είναι γραμμένο στο τέτοιο, και εκεί τι είχα κάνει; Με τις μελέτες που είπα πριν ότικάνει με παστέλ όταν ήταν στην κουζίνα, πολύ απλή, ένα προφίλ, και αν θυμάμαι καλά δύο γέρων της γειτονιάς, κάτι τέτοιο, με σινική μελάνη.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 8

Ο αφηγητής δημιουργεί μια σειρά έργων, βάσει των πνευματικών του ανησυχιών. Η πρώτη πώληση έργου και η πανελλήνια προβολή, με αφορμή την έκθεση του 1974

00:44:54 - 00:55:45

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Επίσης είχα και μια σειρά με συμβολικά έργα, τα οποία συμβολικά έργα ήτανε κατά κάποιο τρόπο, τώρα που το θυμάμαι, ένα σίριαλ με σταυρούς καια το πανεπιστήμιο, γιατί εδώ τώρα μπαίνει στο ενδιάμεσο το άλλο, που επίσης είναι βασικό, για το πώς έφτασαν τα πράγματα εκεί που έφτασαν.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 9

Η προετοιμασία για τις εισαγωγικές εξετάσεις στο πανεπιστήμιο και η επιτυχία στη Νομική Αθηνών

00:55:45 - 01:08:45

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Είχα πάει σε οικονομικό γυμνάσιο, που βέβαια ήταν πολύ θετικό το ότι πήγα σ' αυτό το γυμνάσιο, διότι είχε πιο ευρύτητα, όσον αφορά κάποιες γ εν πάση περιπτώσει, και με τον βαθμό που είχα, που ήταν άριστα, από το γυμνάσιο, πέτυχα στη Νομική Αθηνών. Οπότε επετεύχθη αυτό που ήθελα.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 10

Η επιθυμία για σπουδές στην τέχνη. Η αλληλεπίδραση με Ελύτη και Πεντζίκη και η μαθητεία δίπλα στον ζωγράφο και τεχνοκριτικό Γιώργο Φωκά και στον καλλιτέχνη Γιώργο Βογιατζή.

01:08:45 - 01:19:25

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Επιστρέφω όμως σε αυτό που σας είπα για τη Θεσσαλονίκη, και έχει πολλή σημασία για τις ενέργειες που έκανα από μόνος μου, σκεφτείτε. Απορώ πεφόσον έκανε και αυτό και έχει κάτι σε περίπτωση ανάγκης, γιατί έτσι ήταν τότε το σκεπτικό, να είμαι ελεύθερος πλέον να κάνω αυτό που θέλω.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 11

Η ζωή στην Αθήνα και ο συνδυασμός νομικής, ζωγραφικής και σχεδίου στα εργαστήρια

01:19:25 - 01:26:54

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και έρχεται τώρα η εποχή ουσιαστικά της Αθήνας, που είναι για εμένα μια καινούρια, καινούρια κατάσταση και εμπειριών και γνώσεων και εκθεσιαι καλά, πήγαινα και στα εργαστήρια της ζωγραφικής, κάνοντας πράγματα τα οποία ποτέ δεν εξέθεσα βέβαια, που τα έκανα μόνο για να εξασκούμαι.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 12

Η πραγματοποίηση της πρώτης ατομικής έκθεσης στην Αθήνα

01:26:54 - 01:30:04

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Τώρα, μέσα σε όλα αυτά της Αθήνας και στην αλλαγή του τρόπου της ζωής μου, που ήταν ριζικός, θα έλεγα, σε όλα τα επίπεδα, ήρθε και η πρώτη έαν ότι «ο νέος καλλιτέχνης που τελικά υποστηρίξαμε αλλά μας δικαιώνει, διότι γίνεται αποδεκτός και σε κύκλους των Αθηνών», ευνόητο ήτανε.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 13

Από την πρώτη έκδοση της ποιητικής συλλογής το 1975 στη συγκεντρωτική έκδοση που έγινε το 2021, με τίτλο «Εγκάρσια Ρήματα». Ο αφηγητής απαγγέλει δύο από τα ποιήματά του

01:30:04 - 01:35:26

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και ταυτόχρονα φρόντισα να κυκλοφορήσει, μάλλον να επανακυκλοφορήσει με άλλο τίτλο η πρώτη μου συλλογή, διότι αυτό δεν σας το είπα. Στην αρχείχα σχεδιάσει εφημερίδες, μεταξύ των οποίων μεγάλα θέματα, ναρκωτικά, βία και τα λοιπά, εκείνη την εποχή τώρα σας λέω, το '76, σαν κάλυψη.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 14

Σκέψεις και προβληματισμοί για τη διατήρηση των ισορροπιών και της ακεραιότητας του χαρακτήρα μέσα στον καλλιτεχνικό κόσμο

01:35:26 - 01:46:24

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και έτσι και λογοτεχνικά και εικαστικά άρχισα να φαίνομαι. Το θετικό αποτέλεσμα, ένα μάλλον απ' τα θετικά αποτελέσματα αυτής μου της παρουσίυ έργο. Αυτό που ήθελα δηλαδή πάντοτε. Όμως η σπουδή στη Νομική, που επανέρχομαι και αυτά, όπως είπα και προηγουμένως, δεν ήταν τόσο άνετη.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 15

Σκέψεις και προβληματισμοί για τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε στις διαπροσωπικές του σχέσεις

01:46:24 - 01:50:31

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Οι σπουδές καλά πήγαιναν γενικά, αλλά πολλές φορές υπήρχαν και συγκρουόμενες καταστάσεις, και προσωπικές και επαγγελματικές, που με έφερναν έδωνα περισσότερο την παρουσία μου στα καλλιτεχνικά και λογοτεχνικά πράγματα, με πολλές συμμετοχές, παρουσίες, συναναστροφές και τα λοιπά.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 16

Ο αφηγητής περιγράφει την εμπειρία του ταξιδιού του με το λεωφορείο στο Παρίσι

01:50:31 - 01:55:18

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Γίνεται όμως το εξής, το 1981 υπάρχει μια δυνατότητα να πάω περίπου για ένα εξάμηνο στο Παρίσι, κάτι το οποίο βέβαια από μικρή ηλικία ήθελα, θυμάμαι τι πήρα και τα λοιπά. Και μετά την επόμενη μέρα μπόρεσα να σηκωθώ. Είχα πάθει τέτοια εξάντληση, σοκ δηλαδή από όλο αυτό το ταξίδι.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 17

Διαμονή στο Παρίσι: Η γνωριμία με τον ζωγράφο Άλκη Πιερράκο και τον εικαστικό Κωνσταντίνο Ξενάκη

01:55:18 - 02:07:06

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και από την άλλη μέρα ήταν για μένα μια περίοδος ευτυχίας κυριολεκτικά. Διότι ήμουνα σε ανθρώπους που ήξεραν πολύ καλά το Παρίσι. Ήταν Γάλλοό τη Γαλλία, σε γενικές γραμμές ήταν τόσο θετική που την αγάπησα, ειδικά το Παρίσι βέβαια, και αυτή η αγάπη κράτησε και κρατάει μέχρι τώρα.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 18

Η επιστροφή στην Αθήνα: Η συνέχεια των σπουδών, η συνεργασία με τον καλλιτέχνη Δημήτρη Γέρο και η γνωριμία με τον φιλόλογο και μεταφραστή Κίμωνα Φράιερ

02:07:06 - 02:17:37

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Επιστρέφοντας όμως στην Αθήνα, έπρεπε αφενός μεν να δώσω και τα μαθήματα που χρώσταγα ή κάποια τουλάχιστον, για να περάσω, και πράγματι πέραμαι στην Αθήνα, αν θέλεις και εσύ να γνωριστούμε, να δω μήπως μπορώ να το μεταφράσω». Τώρα τι να πω μετά απ' αυτό; Και πράγματι έτσι έγινε.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 19

Η συνεργασία με τον Φράιερ και η έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση οδηγούν τον αφηγητή στην υποτροφία για σπουδές Θεωρίας της Τέχνης στην Αμερική.

02:17:37 - 02:24:24

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και όχι μόνο έτσι έγινε, αλλά με τον Κίμωνα Φράιερ ξεκίνησε τότε μια μπορώ να πω ουσιαστικά πνευματική 100% φιλία και σεβασμός και θαυμασμόςοι συνεργάτες του τα έργα μου. Και μου είπαν: «Εσύ πρέπει να έρθεις στην Αμερική. Θα φροντίσουμε να πάρεις υποτροφία». Και έγινε και αυτό.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 20

Η στρατιωτική θητεία: Η γνωριμία με τον Ντίνο Χριστιανόπουλο και η φιλική σχέση που αναπτύχθηκε

02:24:24 - 02:39:39

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Έπρεπε όμως να μεσολαβήσει το εξής, να πάω στον στρατό και να πάρω το πτυχίο της Νομικής. Δηλαδή ήμουν σε μια διαρκή καρτερικότητα, που πρωθ ήθελαν να κάνουν ένα σόου για κάποιο λόγο και μάλλον έκλεισαν κάποια, εν πάση περιπτώσει, κάναν κάποιες γνωριμίες που τους ωφέλησαν μετά.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 21

Η εμπειρία από το έργο που του ζητήθηκε να δημιουργήσει ως φαντάρος στην Καλαμάτα

02:39:39 - 02:44:13

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και έτσι όλα αυτά έληξαν αίσια, με αποτέλεσμα να γίνω γνωστός, κατά κάποιο τρόπο, και στην Καλαμάτα με όλα αυτά, και έγινε το εξής τώρα, που στην είσοδο της υποδοχής και θα έδινα σε όλες τις κυρίες από ένα κόκκινο τριαντάφυλλο. Λοιπόν, τι ήταν αυτό, Θεέ μου; Και έγινε και αυτό. 

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 22

Το αεροπορικό ταξίδι προς Νέα Υόρκη, κατά τη διάρκεια του οποίου ο αφηγητής γνώρισε τη Wendy Hanson

02:44:13 - 02:57:28

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Λοιπόν, αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία του στρατού και αφού κατάφερα να πάρω και την τελευταία άδεια, που ήθελα τόσο πολύ, με το μάθημα που ικά στο top, και στο top που εγώ ήθελα, δηλαδή σε αυτήν την υψηλή ποιότητα της τέχνης, που ήταν αυτό που πάντα ήθελα να ζήσω και να βιώσω.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 23

Μια σύντομη αναφορά στις εκθέσεις των τελευταίων δέκα χρόνων και η Σύγχρονη Πινακοθήκη Villa Ροδόπη στην Κεφαλονιά

02:57:28 - 02:59:19

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και όλα συνεχίστηκαν βέβαια, με σπουδές, με εκθέσεις, με πολλές βέβαια αλλαγές, μεταλλαγές και προσδιορισμούς, όσον αφορά τόσο την προσωπικήφορές έργων καλλιτεχνών για την Πινακοθήκη και για μένα, αλλά και από έργα που εγώ έχω αγοράσει κατά καιρούς, για να εμπλουτίζω τη συλλογή.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 24

Ο αφηγητής αναφέρεται στη σύλληψη και στη δημιουργία των ζωγραφικών του έργων «Νεφελομορφίες»

02:59:19 - 03:01:43

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τα ζωγραφικά σας έργα, όπως για παράδειγμα τις «Νεφελομορφίες» σας; Ναι, οι «Νεφελομορφίες» είναι ουσιαστικά ίναι συνδυασμός του background, που είναι νεφελογραφία, με τις μορφές που επικρατούν από πάνω, οπότε έχουν πάρει τον τίτλο «Νεφελομορφίες».

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 25

Η χρήση των μαθηματικών συμβόλων και των αριθμών: Το ενδιαφέρον για την κβαντική επιστήμη από τα μαθητικά χρόνια

03:01:43 - 03:06:18

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Σε κάποια από τα έργα σας υπάρχουν μαθηματικά σύμβολα και αριθμοί, Τι συμβολίζουν για εσάς; Αυτά ακριβώς τα σύμβολα και οι αριθμοί ξεκίνησαιάφορες εκθέσεις και ομολογουμένως πάντα θέλω να επιστρέφω σε αυτόν τον τομέα. Είναι κάτι που με είλκυε πάντοτε, από τη μαθητική μου εποχή.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 26

Η ενασχόληση του αφηγητή με άλλες μορφές τέχνης

03:06:18 - 03:10:47

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Παράλληλα με τη ζωγραφική και την ποίηση, με ποιες άλλες μορφές τέχνης έχετε ασχοληθεί; Α ναι. Θα πω πρώτα τις πιο δευτερεύουσες για μένα, λίκτυπες Συνθέσεις» ή «Αλίκτυπες Μορφές». Είχε γίνει και το 2011 έκθεσή μου στον Ιανό, το βιβλιοπωλείο της Αθήνας, με πολύ μεγάλη επιτυχία.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 27

Ο αφηγητής περιγράφει το πώς συνέλαβε και υλοποίησε την performance που πραγματοποίησε στο Central Park της Νέας Υόρκης το 1985

03:10:47 - 03:20:31

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Θα μας μιλήσετε για την performance που πραγματοποιήσατε στο Central Park της Νέας Υόρκης το 1985, όσο και για το «Μνημείο για τους νέους ποες στο περιοδικό Photo, το γνωστό, και βάλανε και γράψανε γι' αυτό. Οπότε υπήρξε και ένα όφελος, εν πάση περιπτώσει, από την όλη κατάσταση.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 28

Η σύλληψη και η υλοποίηση της performance «Μνημείο για τους νέους που πέθαναν νωρίς», που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα, προς τιμήν των νέων που είχαν πεθάνει από το Aids

03:20:31 - 03:36:14

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και μετά από έναν χρόνο επέστρεψα στην Αθήνα. Στην Αθήνα επιστρέφοντας, για να έρθουμε τώρα στη δεύτερη performance, είχα προγραμματίσει να η μόνιμη ερώτηση ακόμα και τώρα πολλές φορές είναι το: «Αν έχετε σχέση με το θέατρο;». Η performance είναι ακριβώς το αντίθετο του θεάτρου.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 29

Η καλλιτεχνική ομάδα Art Studio Est, που ίδρυσε το 1990

03:36:14 - 03:46:26

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Θα μας πείτε λίγα λόγια για την καλλιτεχνική ομάδα Art Studio Est που ιδρύσατε το 1990; Ωραία, αυτό πραγματικά ήταν για μένα ένα όνειρο ζωήε, βέβαια, και όσο οι συνθήκες οι γενικές το επιτρέπουν, πρέπει να το επιζητούμε. Δηλαδή αυτό έχω καταλάβει εγώ απ' όλο αυτό που έχω κάνει.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 30

Σκέψεις και προβληματισμοί για τον καλλιτεχνικό κόσμο. Ο τρόπος διαχείρισης του αφηγητή

03:46:26 - 03:51:52

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Υπήρξε κάτι που να σας εξέπληξε ή και να σας προβλημάτισε μέσα στον χώρο της τέχνης μέχρι σήμερα σε αυτό το καλλιτεχνικό σας ταξίδι; Κοίταξχεσαι ότι έτσι είναι τα πράγματα και ό,τι γίνει, έγινε. Είτε μεγάλο είτε μικρό, όλα μπορεί να έχουν την αξία τους τη δεδομένη στιγμή. Αυτό.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 31

Σκέψεις και συναισθήματα για τα πενήντα χρόνια καλλιτεχνικής πορείας

03:51:52 - 03:57:31

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Φέτος συμπληρώνονται πενήντα χρόνια ενεργής συμμετοχής σας στον καλλιτεχνικό κόσμο. Ναι. Πώς αισθάνεστε γι' αυτό; Κοίταξε, από τη μια πλει να την απολαύσω με τον τρόπο που γίνεται και στα πλαίσια που μπορούμε να απολαύσουμε κάτι σήμερα. Γιατί ακόμα και αυτό έχει περιορισμούς.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 32

Ο αφηγητής αναφέρει τι κρατάει και τι αφήνει πίσω του από όλα τα χρόνια της καλλιτεχνικής του πορείας

03:57:31 - 04:02:42

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Από όλα αυτά τα χρόνια της καλλιτεχνικής σας πορείας, τι είναι αυτό που κρατάτε και τι αυτό που αφήνετε πίσω σας; Ναι. Αφήνω σίγουρα τις καάλαβες; Και όταν μένουν στον άσσο. Τότε έρχονται πάλι και μου λένε σε θυμόμαστε, σε κάνουμε, σε δείχνουμε. Αυτό; Θα μου πεις όλα ανθρώπινα.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 33

Η αγάπη για τη σκηνογραφία και οι λόγοι που απέτρεψαν τον αφηγητή από το να ασχοληθεί με αυτή

04:02:42 - 04:12:58

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Υπάρχει κάποιο καλλιτεχνικό όνειρο που να έχει μείνει ανεκπλήρωτο; Ναι. Κοίταξε, αυτό με είχαν ξαναρωτήσει τώρα τελευταία σε μια συνέντευξην κάποιοι δεν ενδιαφερθούν ποτέ να δουν το αρχείο ή νομίζουν ότι με το να κάνουν κάτι είναι οι πρώτοι, αυτό είναι δείγμα ελλιπούς παιδείας.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 34

Η σημασία της τέχνης στη ζωή των ανθρώπων

04:12:58 - 04:18:07

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Κλείνοντας... Ναι. Επιθυμείτε να προσθέσετε κάτι; Επιθυμώ να προσθέσω ότι ο κύριος στόχος μου που τόσα χρόνια κάνω όλα αυτά, εκτός της πράποια στιγμή ίσως μπορέσει, αλλά παραμένουμε στο ίσως. Και το ίσως είναι και η τελευταία μου λέξη. Σας ευχαριστούμε πολύ για τον χρόνο σας.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Μέρος της συνέντευξης έχει αφαιρεθεί για να διευκολυνθεί η παρακολουθήσή της.

Περίληψη

Ο αφηγητής, μιλώντας για την καταγωγή του, μας εξηγεί την επίδραση που είχε στη διαμόρφωση της ιδιοσυγκρασίας του. Αρχικά, αναφέρεται στους πρώτους ζωγραφικούς πειραματισμούς, καθώς και στη συγγραφή ποιημάτων, που ξεκίνησε από παιδί. Έπειτα μιλάει για τις δυσκολίες που συνάντησε στην επιθυμία του να εξελίσσεται ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης. Ακολουθούν οι πρώτες εικαστικές εκθέσεις του αφηγητή, που πραγματοποιούνται στην Κεφαλονιά, όπου γεννήθηκε και μεγάλωσε. Ερχόμενος στην Αθήνα, σπουδάζει στη Νομική Αθηνών, ενώ παράλληλα μαθητεύει δίπλα στον ζωγράφο και τεχνοκριτικό Γιώργο Φωκά και στον καλλιτέχνη Γιώργο Βογιατζή. Εν συνεχεία γίνεται αναφορά στις πρώτες εκθέσεις του στην Αθήνα και στο ταξίδι του με το λεωφορείο στο Παρίσι, όπου εκεί συναναστράφηκε με τον εξπρεσιονιστή ζωγράφο Άλκη Πιερράκο και τον εικαστικό Κωνσταντίνο Ξενάκη. Επιστρέφοντας στην Αθήνα, καταλήγει να συνεργαστεί με τον φιλόλογο και μεταφραστή Κίμωνα Φράιερ. Έπειτα αναφέρεται στο πρώτο του αεροπορικό ταξίδι στην Αμερική, κατά τη διάρκεια του οποίου γνώρισε τη Wendy Hanson, στις σπουδές Θεωρίας της Τέχνης στη Νέα Υόρκη και σε κάποιες από τις εμπειρίες που αποκόμισε ως φαντάρος. Συνεχίζει την αφήγησή του, αναφερόμενος στις ζωγραφικές του «Νεφελομορφίες», στις performance και σε άλλες μορφές τέχνης με τις οποίες έχει ασχοληθεί. Καταλήγει να μας μιλάει για τις σκέψεις, τους προβληματισμούς και τα συναισθήματά του, ενόψει των πενήντα χρόνων πορείας του στον καλλιτεχνικό κόσμο. Εν κατακλείδι, αναφέρεται σε ανεκπλήρωτα όνειρα και στη σημασία της τέχνης στη ζωή των ανθρώπων.


Αφηγητές/τριες

Κώστας Ευαγγελάτος


Ερευνητές/τριες

Δήμητρα Παπαναγιώτου


Ημερομηνία Συνέντευξης

05/04/2023


Διάρκεια

258'