Ηλικιακός περιορισμός

Η συνέντευξη είναι διαθέσιμη μόνο για χρήστες άνω των 18 ετών.

Αριστοτέλης Σαρρηκώστας: 40 χρόνια στην καρδιά των γεγονότων

Ενότητα 1

Παιδικά χρόνια: οικογένεια

00:00:00 - 00:02:43

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Καλησπέρα σας, μήπως θα μπορούσατε να μου πείτε το όνομά σας;   Βεβαίως, ονομάζομαι Αριστοτέλης Σαρρηκώστας.   Πολύ ωραία. Σήμερα είναι 13ν 6 στα 7. Έζησα όλο το μεγαλείο της Γερμανικής Κατοχής. Έχω δει πράγματα, τα οποία δε θα έπρεπε να βλέπουν μάτια παιδιών της ηλικίας μου.  

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 2

Αναμνήσεις από την Κατοχή στην Αθήνα

00:02:43 - 00:12:54

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Μπορείτε να μας αφηγηθείτε κάποια περιστατικά, που σας έχουν μείνει στο μυαλό;   Βεβαίως, βεβαίως. Καταρχήν, υπήρχε μεγάλη πείνα στην Αθήνα.ύς ύμνους και τέτοια. Και βεβαίως, υπήρχε ένα χαρούμενο κλίμα... Επόμενο ήταν, μετά από τόσα χρόνια κατοχής να απελευθερώνεται η χώρα σου.  

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 3

Ανατροφή και παιχνίδια

00:12:54 - 00:15:06

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Τώρα σας πάω λίγο πιο μετά. Τελειώνοντας το σχολείο, με τι θέλατε να ασχοληθείτε; Τι θέλατε να κάνετε;   Καταρχήν, πριν πάμε εκεί, θα ήθελα εγώ διάβαζα ελάχιστα στο σπίτι. Δηλαδή, από την παράδοση ήμουν έτοιμος, δεν ήθελα να... Αλλά, πριν πάω την άλλη μέρα το πρωί, πάλι διάβαζα.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 4

Ο θάνατος του πατέρα και τα γυμνασιακά χρόνια

00:15:06 - 00:19:03

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Τον πατέρα μας -παρέλειψα να πω- ότι τον χάσαμε το ‘40. Πέθανε. Από την πείνα. Του είχανε πάρει ο στρατός το άλογο και τη σούστα και το κάρο ερωτευθεί. Οι παιδικοί, πλατωνικοί έρωτες τότε. Και δεν με άφηνε η κοπέλα μου να φύγω, αλλά εγώ αποφάσισα να φύγω. Και να μην σας κουράζω…

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 5

Μετανάστευση στη Βραζιλία

00:19:03 - 00:25:30

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Αφού είχατε τελειώσει το Γυμνάσιο;   Όχι, όχι, στην τρίτη Γυμνασίου αυτό. Στην τρίτη Γυμνασίου. Εγώ δεν πίστευα ότι η μητέρα μου θα μου το εο θείο μου, λέω «Δεν είναι δυνατόν να δουλεύω δύο χρόνια και να μην πάρω κάτι!» Του λέω «Εντάξει, δεν πειράζει. Εγώ θα φύγω ούτως ή άλλως».

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 6

Το ταξίδι για την Αμερική και η εργασία στο πλοίο ως μηχανικός

00:25:30 - 00:33:28

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και έφυγα. Έφυγα με σχεδόν τίποτα στην τσέπη. Έφυγα μαζί με έναν φίλο μου, Έλληνα, συνομήλικό μου. Και πήγαμε στο Σάντος. Το Σάντος είναι τοαι ξεφορτώνανε αυτόματα, πολύ γρήγορα. Από τότε. 30-35 μέρες μέσα στη θάλασσα, συνέχεια ουρανό και θάλασσα. Λέω «Δεν είναι αυτό για εμένα».

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 7

Η άφιξη, η ζωή και η εργασία στην Αμερική

00:33:28 - 00:55:27

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και όταν φτάσαμε λοιπόν, το πρώτο μας ταξίδι στην Αμερική, τότε υπήρχε νόμος, που απαγόρευε στους πρώτους ναυτικούς που επισκέπτονται την Αμπάλι, πλησίαζε η ηλικία μου να υπηρετήσω στο στρατό, εδώ στην Ελλάδα. Άρχισα να κάνω διάφορες σκέψεις. Εντωμεταξύ μια πιτσιρίκα την οποία-  

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 8

Η επιστροφή στην Ελλάδα και η στρατιωτική θητεία

00:55:27 - 01:02:29

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Είχατε σκεφτεί ποτέ να ξαναγυρίσετε όσο ήσασταν στην Αμερική;   Είχα σκοπό να γυρίσω, ναι. Αλλά όχι αμέσως. Να γυρίσω μετά από δέκα χρόνια. οκατζή κάναμε την ομάδα διάσωσης. Εγώ έτρωγα-κοιμόμουν μέσα στη βενζινάκατο, δεν πήγαινα να παρουσιαστώ στο λόχο μας. Ήταν χαρισάμενη ζωή.  

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 9

Η πρώτη επαφή με τη φωτογραφία και τα πρώτα χρόνια ως φωτογράφος

01:02:29 - 01:07:59

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Μετά τον στρατό σκεφτόσασταν να επιστρέψετε πάλι πίσω στην Αμερική ή να μείνετε εδώ και να ασχοληθείτε με κάτι άλλο;   Τελείωσε ο στρατός, τ οποίος ήταν διευθυντής στο Associated Press… Δούλεψα το 1961, ξεκίνησα στην «Ένωση» μέχρι τον Αύγουστο, 31 Αυγούστου του 1964. Τρία χρόνια.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 10

Η εργασία στο Associated Press

01:07:59 - 01:12:20

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Και μου έκανε πρόταση αν θέλω να πάω να δουλέψω για το Associated Press. Λέω «Να δουλέψω εγώ για το Associated Press;» Μου λέει «Ναι, βλέπω το πω έτσι, oι μηχανές μου. Άλλαξαν μίγδην. Δηλαδή έπιασα την πρώτη Nikon, τη Nikon τη σκέτη με τηλεφακούς και τέτοια, πράγμα το οποίο...  

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 11

Η αγάπη για τη φωτογραφία

01:12:20 - 01:14:39

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Ήθελα να σας ρωτήσω πριν συνεχίσετε, τι ήταν αυτό που σας γοήτευε στο κόσμο της φωτογραφίας και σας έκανε να ανελιχθείτε τόσο ψηλά;   Η επααποκόμματα. Αυτό με ενθουσίαζε, χωρίς να τρελαίνομαι, αλλά μου έδινε πρόθεση να συνεχίσω και να κάνω κάτι καλύτερο, όσο μπορούσα καλύτερα.  

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 12

Η εργασία στο Associated Press (συνέχεια)

01:14:39 - 01:18:39

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Τώρα θέλω να σας πάω λίγο αργότερα. Μου είπατε ότι ξεκινήσατε στο «Associated Press». Μετά το 1967 που είχαμε το στρατιωτικό πραξικόπημα, πωτερικό, ήταν πρόσωπο της είδησης, ήταν ένα πρόσωπο που έπρεπε να είναι μπροστά. Και μετά με τη Χούντα, με είχαν ονομάσει «χουντικό». Γιατί;

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 13

Η περίοδος της δικτατορίας

01:18:39 - 01:22:42

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Χρειάζεται να σου πω ένα παράδειγμα για να καταλάβεις τον τρόπο που δούλευα. Το πρώτο υπουργείο που ανέλαβε ο Παπαδόπουλος ήταν το ΥπουργείοΤο ίδιο πράγμα έγινε και με τον εκάστοτε Πρωθυπουργό. Δηλαδή, φρόντιζα να έχω καλές σχέσεις και αυτό με βοήθησε πάρα πολύ στη δουλειά μου.  

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 14

Τα γεγονότα της Νομικής και του Πολυτεχνείου

01:22:42 - 01:30:27

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Τώρα θέλω να πάμε στα γεγονότα του Πολυτεχνείου που ήσασταν εκεί και ήσασταν ο μοναδικός φωτορεπόρτερ, που απαθανάτισε εκείνη τη στιγμή που επε να στείλουμε τρεις φορές: cyan, magenta, yellow. Τα τρία χρώματα. Τρεις φορές επί 21 λεπτά! Καταλαβαίνεις τη διαφορά. Τεράστια διαφορά.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 15

Η νύχτα της εισβολής του τανκ

01:30:27 - 01:43:55

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Εκείνη την ημέρα λοιπόν όπως όλοι, έτσι και εγώ, είμαι στο γραφείο, εμφανίζω τα θέματα που είχα τραβήξει την ημέρα και αρχίζω και στέλνω φωτ μπορούσα. Φωτογράφισα το αυτοκίνητο τσαλακωμένο στην άκρη, τη σιδερένια πόρτα, και γύρισα στο γραφείο και συνέχισα να στέλνω φωτογραφίες. 

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 16

Ιστορίες πίσω από φωτογραφίες και η άποψη για το επάγγελμα του φωτορεπόρτερ

01:43:55 - 01:50:21

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Μια τελευταία ερώτηση έχω, για να μην σας κουράσω άλλο.   Δεν με κουράζεις.   Έχετε βγάλει πάρα πολύ καλές λήψεις και σε πάρα πολύ σημαντικάλλη, τότε θα το παραδεχθώ». Και μετά κατάλαβε και λέει «Συγνώμη, έχεις απόλυτο δίκιο. Έχετε και εσείς συναισθήματα». Λέω «Ευχαριστώ πολύ!»  

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 17

Η αγάπη για το επάγγελμα, η οικογένεια και οι κίνδυνοι

01:50:21 - 01:56:42

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Κύριε Σαρρηκώστα, δεν έχω να σας κάνω κάποια άλλη ερώτηση. Εσείς αν θέλετε κάτι να προσθέσετε για το τέλος, κάτι που παρέλειψα να σας ρωτήσωίο;» Και με πήγαν οι άνθρωποι.   Σας ευχαριστώ πάρα πολύ.   Η χαρά είναι δική μου. Εύχομαι να κάνεις χρήση της συνέντευξης και να πάει καλά.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Μέρος της συνέντευξης έχει αφαιρεθεί έπειτα από νομικό έλεγχο.

Περιεχόμενο διαθέσιμο για ενήλικους

Περίληψη

Μια ιστορία σαν μυθιστόρημα, γεμάτη περιπέτειες και αμέτρητες φωτογραφίες είναι η ζωή του Αριστοτέλη Σαρρηκώστα. Δύσκολα παιδικά χρόνια εν μέσω Κατοχής και Εμφύλιου σημάδεψαν την οικογένειά του. Ο πατέρας του πέθανε νωρίς αφήνοντας τη μητέρά του να μεγαλώνει έξι παιδιά. Το 1954, σε ηλικία 16 ετών περίπου, φεύγει μετανάστης για Βραζιλία και στη συνέχεια για τις Η.Π.Α. Επέστρεψε όμως στην Ελλάδα για τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις. Η μητέρα του ήταν τελικά αυτή που μεσολάβησε στο γείτονα φωτορεπόρτερ Κλεισθένη Δασκαλάκο, προκειμένου να πάρει τον Αριστοτέλη για βοηθό του, την ώρα που εκείνος ετοιμαζόταν να ξαναφύγει για το εξωτερικό. Εκεί στον σκοτεινό θάλαμο, όταν είδε να εμφανίζεται η πρώτη φωτογραφία συνειδητοποίησε ότι αυτό ήθελε να κάνει στη ζωή του. Από εκεί και πέρα, η πορεία του ήταν σε συνεχή εξέλιξη με στόχο την κορυφή. Σταθμός στην καριέρα του ήταν όταν την 1η Σεπτεμβρίου του 1964 μεταπήδησε από το φωτογραφικό πρακτορείο η «Ένωση», στο Associated Press. Συναρπαστικό σημείο της αφήγησής του είναι πως κατόρθωσε με κίνδυνο της ζωής του να βγάλει τις φωτογραφίες της εισβολής του τανκς στο Πολυτεχνείο τη νύχτα της 17ης Νοέμβρη. Φωτογραφίες που έκαναν την άλλη μέρα το πρωί τον γύρο του κόσμου. Ακολούθησαν χιλιάδες φωτογραφίες, δεκάδες αποστολές σε όλα τα μέτωπα του πολέμου.


Αφηγητές/τριες

Αριστοτέλης Σαρρηκώστας


Ερευνητές/τριες

Κωνσταντίνος Μιχαήλ


Ημερομηνία Συνέντευξης

13/01/2021


Διάρκεια

115'