Το καλειδοσκόπιο της ζωής: Δουλεύοντας στον κινηματογράφο τη δεκαετία του '80

Ενότητα 1

Εισαγωγικά και βιογραφικά στοιχεία

00:00:00 - 00:01:09

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Πες μου αν θες το όνομά σου για να καταγραφεί. Ονομάζομαι Μάρω Καραγιαννοπούλου. Ωραία λοιπόν. Βρισκόμαστε με τη Μάρω Καραγιαννοπούλου, ι από την Αθήνα; Η καταγωγή μου, γεννήθηκα στην Αθήνα, ο πατέρας μου ήταν από την Αττάλεια της Μικράς Ασίας και η μαμά μου από την Εύβοια.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 2

Η πρώτη επαφή με το γύρισμα

00:01:09 - 00:05:18

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Το θέμα για το οποίο θέλω να μιλήσουμε, όπως ξέρεις κι εσύ, είναι η δουλειά σου στον κινηματογράφο. Οπότε, μπορείς να μας πεις πώς έγινε κα μπορώ να σου πω. Τελείωσε η ωραία και σεμνή αυτή τελετή. Τελείωσε η ταινία, όλα ωραία και καλά. Το σαράκι είχε μπει και δούλευε πάρα πολύ.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 3

Από γραμματέας στη διεύθυνση παραγωγής και από διευθύντρια παραγωγής στο script

00:05:18 - 00:13:40

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Δεν μπορούσα να αφήσω το Πανεπιστήμιο. Θα ’ταν άδικο για τους γονείς μου. Για τα δικά μου χρόνια των σπουδών. Τελείωσα τη φιλοσοφική, πήρα τακόμα τότε η ψυχολογία δεν είχε μπει στη ζωή μας με την ένταση που μπήκε τα επόμενα χρόνια, βρέθηκα να κάνω αυτό που λαχταρούσε η ψυχή μου.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση
Θέματα
Professions

Ενότητα 4

«Καψόνια»

00:13:40 - 00:17:17

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Θυμάσαι καθόλου πώς ήταν η πρώτη φορά που δούλεψες σαν script; Πώς δεν θυμάμαι. Θυμάμαι ότι ήτανε, σου είπα, μία ταινία με τη Βουγιουκλάκηνων συνέβησαν πολλά περιστατικά. Άμα θέλεις, με ρωτάς και σου λέω κάποια. Θα ήθελα να μου πεις όσα περισσότερα απ’ αυτά θες να μοιραστείς.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 5

Δουλεύοντας με τη Βουγιουκλάκη

00:17:17 - 00:20:01

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Τι να σου πω, τι να σου πω. Α να σου πω για τη Βουγιουκλάκη ένα περιστατικό που είχε πολύ ενδιαφέρον, γιατί δείχνει και την ποιότητα μιας σς επαγγελματίες. Όλα τα άλλα είναι ταμπέλες για τα περιοδικά, για τους κριτικούς, για οτιδήποτε άλλ ο εκτός από αυτό καθαυτό το επάγγελμα.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση
Θέματα

Ενότητα 6

Περιστατικό στο σπήλαιο

00:20:01 - 00:25:16

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Ποιο άλλο περιστατικό θα έλεγες ότι είναι κάποιο που δεν θα ξεχάσεις ποτέ; Α! Κοίτα όλα δε θα τα ξεχάσω ποτέ, αλλά σ’ αυτό που θα σου διηγνα ξεχάσω τον εφιάλτη της ζωής μου; Από κει και πέρα, ακόμα ξυπνάω τα βράδια έντρομος». Οπότε ναι, αυτό ήτανε μία εμπειρία που με σημάδεψε.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 7

Αστείο περιστατικό με Κινέζο κομπάρσο-καθηγητή

00:25:16 - 00:27:46

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Υπάρχει μια άλλη εμπειρία που πιστεύω ότι θα έχει σημαδέψει, όχι εμένα, τον άλλον ήρωα. Επίσης σ ’αυτήν την περιβόητη ταινία του Mazorsky, μ Κινέζος με καπέλο, ίδιο νόημα θα είχε. Ίδια εικόνα θα ήτανε. Δεν είχε καμία διαφορά. Αλλά εγώ έχασα τη μισή μου ζωή μ’ εκείνον τον Κινέζο.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 8

«Καψόνια»

00:27:46 - 00:32:34

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Γυρνώντας λίγο πίσω στο ότι είπες ότι σου έκαναν διάφορα καψόνια, ένα απ’ αυτά ήτανε όταν σου λιώσανε τα δάχτυλα του ποδιού, θυμάσαι κι άλλψυχολογία, είχαν αλλάξει όλα. Οπότε από κει και πέρα, από το ’82 περίπου, μέχρι τότε που έφυγα, γιατί έπαθα τη μέση μου, ήταν παραδεισένια.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 9

Άγχη του γυρίσματος

00:32:34 - 00:35:32

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Θυμάσαι άλλα περιστατικά που να ήταν ας πούμε πάρα πολύ αστεία ή πάρα πολύ αγχωτικά ή πολύ συγκινητικά; Ναι το… αστεία, ξέρω ‘γω. Τώρα φαία, κοιμήθηκα και το χέρι δεν είχε ανοίξει. Και άνοιξε στις 03:00 η ώρα το πρωί, πρησμένο και αγκυλωμένο. Καταλαβαίνεις λοιπόν τι είναι και…

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 10

Συγκινητικές στιγμές του επαγγέλματος

00:35:32 - 00:42:08

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Η πιο συγκινητική, απ’ τις πιο συγκινητικές μάλλον στιγμές, είναι πάλι στο Ταξίδι του μέλιτος , που πρωταγωνιστούσε ο Σταύρος ο Ξενίδης. Αρ δει κι αυτό. Άνθρωποι με λιγότερο ταλέντο από άλλους, που όμως ‘ρίξαν τόση πολλή δουλειά που ξεχωρίσανε κι αφήσανε πίσω πολύ ταλαντούχους.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση
Θέματα

Ενότητα 11

Ο κινηματογράφος ως καλειδοσκόπιο της ζωής

00:42:08 - 00:46:09

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Θέλω να πω, ο κινηματογράφος δεν είναι μόνο το γύρισμα, ξέρεις δεν είναι μόνο… είναι και μία μικροκοινωνία, είναι και ένας κόσμος που τον βα πάρα πολύ δύσκολα από την έλλειψη. Ήτανε σου λέω ένα είδος εξάρτησης. Ψυχολογικής και σωματικής και τα πάντα. Ό,τι μπορείς να φανταστείς.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 12

Ευκαιρία που χάθηκε

00:46:09 - 00:50:32

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Ένα άλλο που επίσης το κουβαλάω, αυτό όμως, ως πολύ μετανιωμένη. Αν μου πεις αν έχω μετανιώσει για κάποια πράγματα στη ζωή μου, αν είναι πέ μαγικό πράγμα. Σου λέω είν’ αυτό, είν’ ότι όταν κάνεις αυτό που θέλεις, ξέρω ’γω, όλα είναι στη θέση τους. Ακόμα κι όταν δεν είναι, είναι.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 13

Το ξεκίνημα ως σεναριογράφος

00:50:32 - 00:53:10

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Τρελό είναι το πώς βρέθηκα να κάνω σενάρια, ας πούμε. Που είναι ό,τι πιο κοντά, επίσης, στη δημιουργία εικόνων, σκηνών. Γιατί και ο κινημααι το ωραιότερό μου κομμάτι, πραγματικά, ήταν από εκείνη την ημέρα στον Βόλο μέχρι το τελευταίο γύρισμα, ας πούμε, στην ταινία της Φρίντας.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 14

Η εργασία στο "Μινόρε της Αυγής"

00:53:10 - 00:55:01

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Είχα τη μεγάλη χαρά και την ευτυχία να δουλέψω στο Μινόρε της Αυγής . Μια πολύ μεγάλη τηλεοπτική επιτυχία, που ήταν η ιστορία των ρεμπέτηδοι μια παρέα, όλοι ένα γέλιο, όλοι μια χαρά. Εκεί, ας πούμε, δεν έχω να θυμηθώ το τόσο σκούρο ή αρνητικό. Το τόσο, πραγματικά ήτανε μαγικά.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 15

Κατανόηση και αυτοέλεγχος εν ώρα εργασίας

00:55:01 - 00:57:32

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Πάνω σ’ αυτό που είπες ότι έβλεπες την ψυχολογία του καθενός ότι ήταν το κατάλληλο πεδίο για να μελετήσεις τον ανθρώπινο ψυχισμό, υπήρχαν σ προσπαθώ να το ελέγξω. Μάλλον αυτό που φοβάμαι περισσότερο από όλα είναι τον ίδιο μου τον θυμό. Οπότε, ναι, όχι δεν έχω… δεν έχω εκτραπεί.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 16

Η αντιμετώπιση των γονιών στην επαγγελματική της επιλογή

00:57:32 - 00:59:36

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Απ’ ό,τι κατάλαβα, η μητέρα σου ήτανε βοηθητική όσο δούλευες στα γυρίσματα. Αυτό ίσχυε από την αρχή; Υπήρχε αυτή η αποδοχή από τους γονείς η, βρισμένη, κουρασμένη, εξουθενωμένη. Ό,τι μπορείς να φανταστείς. Αλλά και ευτυχισμένη. Δηλαδή, τα γυρίσματα και οι επαφές με το… με τους…

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 17

Αστεία σκηνικά

00:59:36 - 01:05:17

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Γυρίζαμε μία ταινία, την Ανέλκυση του Τιτανικού . Η πρώτη ξένη δουλειά που δούλεψα. Ήταν ένα πλοίο στον Πειραιά, κατασχεμένο από την τράπεζ ακούσω. Ε ρώτα κι εσύ ρε παιδάκι μου κάτι, μ’ έχεις αφήσει εδώ πέρα και μιλάω με τις ώρες μόνη μου, λες κι εξομολογούμαι στον παπά είμαι.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 18

Η αντιμετώπιση των γονιών στην επαγγελματική της επιλογή

01:05:17 - 01:11:17

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Κοίτα έχω απορία, πώς… πώς το πήρες απόφαση να πεις στους γονείς σου ότι: «Τελικά δεν είμαι στο τεχνικό γραφείο. Είμαι σε άλλο γραφείο». Πώια και τα ταξίδια και του μυαλού και του συνειδητού και του υποσυνείδητου και του ασυνείδητου μην σου πω. Ποτέ δεν ξέρεις πού θα σε βγάλει.

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Ενότητα 19

Η τελεία στον κινηματογράφο

01:11:17 - 01:15:48

Απόσπασμα Απομαγνητοφώνησης

Το τελευταίο σου γύρισμα ήξερες ότι είναι το τελευταίο σου γύρισμα; Το τελευταίο μου γύρισμα, ναι. Ήξερα ότι είναι το τελευταίο μου γύρισμάλλο να προσθέσεις. Νομίζω όχι, αρκετά, αρκετά κουράσαμε τους πάντες. Φτάνει. Σ ‘ευχαριστώ, λοιπόν, πολύ. Να ‘σαι καλά. Εγώ σ’ ευχαριστώ!

Μετάβαση στην απομαγνητοφώνηση

Μέρος της συνέντευξης έχει αφαιρεθεί για να διευκολυνθεί η παρακολουθήσή της.

Περίληψη

Η συνέντευξη αποτελεί τη μαρτυρία μιας γυναίκας που εργάστηκε στον χώρο του Κινηματογράφου στη δεκαετία του 1980. Εκφράζεται η αγάπη και η νοσταλγία της για αυτό το επάγγελμα, μέσα από ποικίλα περιστατικά, άλλοτε αστεία, άλλοτε συγκινητικά ή ακόμα και τραυματικά, τα οποία συμπληρώνουν ένα ψηφιδωτό εικόνων και εμπειρίων που αποκομίζει κανείς δουλεύοντας στον συγκεκριμένο χώρο.


Αφηγητές/τριες

Μαρία Καραγιαννοπούλου


Ερευνητές/τριες

Ελένη Πέππα


Δεκαετίες

Ημερομηνία Συνέντευξης

17/10/2021


Διάρκεια

75'


Σημειώσεις Συνέντευξης

Η αφηγήτρια είναι θεία της ερευνήτριας.